نتیجه و ویدیو خلاصه بازی دورتموند و پاریس سن ژرمن| پایان رویای پاریسی امباپه ورود آقایان به بازی پرسپولیس و سپاهان ممنوع شد| حکم غیر منتظره درباره تخلفات اخیر پخش زنده بازی پاری سن‌ژرمن و دورتمند (۱۸ اردیبهشت) + تماشای آنلاین عزیزی: هیات فوتبال دکان و دستگاهی است تا عده‌ای در آن نان بخورند همه چیز درباره برکناری سرآسیایی از سایپا انفجار در خط دفاع استقلال| دو غایب روی دست نکو پشت پرده صادرنشدن کارت سرپرستی آتیلا حجازی چیست؟ رفتار جنجالی شهربانو منصوریان مقابل وزیر ورزش + ویدیو دردسر بروکس و احتمال بازگشت تیلور تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان | رئال به دنبال جاودانگی مجرد غایب بعدی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها تاج: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باید ضابطه‌مند باشد دبیر: زور بزنیم در المپیک یک طلا بگیریم استقلال و پرسپولیس آسیایی شدند ادامه حاشیه‌سازی حامدی‌فر | از مصدوم‌کردن یامگا تا درگیری فیزیکی با رضایی نکونام: کوپال ناظمی دونده و عالی بود| یک اشتباه بچگانه کار دست ما داد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و پالاس| فاجعه تن‌هاخ و رفقا! تاریخ و ساعت بازی پاریسن‌ژرمن و دورتمند در دور برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان | ام‌باپه به فینال می‌رسد؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و ششم (۱۷ اردیبهشت) | نکونام صدر را به پرسپولیس نمی‌دهد
سرخط خبرها

فوتبال تابستانی را تعطیل کنید!

  • کد خبر: ۱۷۵۷۰۶
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
فوتبال تابستانی را تعطیل کنید!
با بروز حادثه به‌کمارفتن نونهال آبادانی در جریان لیگ‌های پایه حالا فشار‌ها برای برگزارنشدن رقابت‌های این رده سنی در هوای گرم افزایش یافته است.

گاوین اشمیت، مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا، هشدار داد که جولای (مرداد) امسال می‌تواند برای اولین‌بار در قرن‌ها، گرم‌ترین ماه زمین باشد. مسئله‌ای که بار دیگر باتوجه‌به بروز حادثه به‌کمارفتن نونهال فوتبالیست آبادانی در جریان رقابت‌های لیگ‌های پایه، مورد توجه اهالی فوتبال و خانواده‌‎ها قرار گرفته است.

هفته گذشته بود که شهرآراورزشی در گزارشی هشدار داده بود که گرمای وحشتناک هوا در ورزشگاه تختی و بازی روی چمن مصنوعی ممکن است به اتفاقاتی تلخ برای جامعه ورزش استان منجر شود؛ مسئله‌ای که هیئت فوتبال استان خراسان‌رضوی را برای جلوگیری از بروز فاجعه‌ای مانند اتفاق آبادان به تأمل واداشته است. از طرفی، خانواده‌ها و تیم‌ها به زمان برگزاری رقابت‌ها در ساعات گرم روز معترض‌اند و از سوی دیگر، هیئت فوتبال استان هم برای خود معذوریت‌ها و محدودیت‌هایی دارد. با این‌همه، جامعه فوتبال استان نگران تداوم بازی رده‌های سنی در ساعات گرم روز در گرم‌ترین ماه تاریخ، جولای ۲۰۲۳ است.

این فوتبال مفت هم نمی‌ارزد

با گرمای بیشتر هوا، بازهم مانند هر سال انتقادات به برگزاری رقابت‌های پایه در ساعات گرم تابستان افزایش یافته است. اصغر رحیمی که خودش باشگاه ابومسلم ثامن را دارد و در رده‌های مختلف استان تیم‌داری می‌کند، دراین‌باره می‌گوید: «همین هفته گذشته حامد مصطفایی، بازیکن کمتر از هجده سال تیم خودمان، بر اثر افت فشار وسط بازی به زمین افتاد و مجبور شدیم در آمبولانس به او سرم بزنیم.»

وی می‌افزاید: «کاملا با برگزاری مسابقات در این ساعات گرم روز مخالفیم و بار‌ها این مسئله را گفته‌ایم.» رحیمی تصریح می‌کند: «نمی‌دانم با این‌همه پولی که از باشگاه‌ها به بهانه‌های مختلف ورودی و حق برگزاری مسابقه و... می‌گیرند، چرا نورافکن‌ها را درست نمی‌کنند تا بازی‌ها بعدازظهر و زیر نور برگزار شود!» بهزاد میثاقیان هم که باشگاه یاران میثاقیان را دارد، معتقد است کمبود زمین معضل اصلی در این مسئله است.

او می‌گوید: «هیچ‌کسی نیست که با برگزاری بازی‌ها در این ساعات گرم موافق باشد، اما نبود زمین هم معضل بزرگی است.» او متذکر می‌شود: «اصلا بازی در چنین وضعی هیچ بازده فنی هم ندارد و به درد نمی‌خورد.» محسن سخن‌سنج هم که سال‌هاست با تیم‌های مختلف عالی‌حرفه‌ای در لیگ‌های استان است، اظهار می‌‎کند: «کمبود زمین و تقویم نامنظم برگزاری مسابقات، چنین عواقبی را هم به‌همراه دارد، چون هیئت مجبور است بازی‌ها را در بدترین ساعات روز و در گرمای هوا برگزار کند.» وی می‌افزاید: «نور ورزشگاه تختی هم که استاندارد‌های برگزاری مسابقات را ندارد.»

مسئله نور و زمینی که نیست

برگزارنشدن مسابقات لیگ‌های پایه فوتبال استان در ساعات خنکی هوا و شب مسئله‌ای است که برای همه علامت سؤال شده است. اینکه هیئت فوتبال چرا مسابقات را در ساعات عصر و شب برگزار نمی‌کند، به این دلیل است که نورافکن‌های ورزشگاه تختی مشکل دارد و نمی‌تواند نور استاندارد برای برگزاری مسابقات را تأمین کند؛ اما اینکه چرا هیئت فوتبال در این سال‌ها برای حل این مشکل اقدام نکرده، در پاسخ دبیر هیئت فوتبال آمده است.

محسن حیدری دراین‌باره می‌گوید: «ما زمین تختی شماره‌یک را سالانه از اداره‌کل اجاره می‌کنیم و درست‌کردن نورافکن‌ها برای ما به‌صرفه نیست. اگر قرار است ما نورافکن‌ها را درست کنیم، اداره‌کل زمین را پنج‌ساله در اختیار ما بگذارد. در غیر این صورت، خود اداره‌کل باید مشکل نورافکن‌ها را حل کند.» از طرفی، کمبود زمین مناسب برای برگزاری مسابقات هم مزید بر علت است.

حیدری می‌گوید: «اگر ما بخواهیم زمین چمن نهاد‌های دیگری مثل آستان‌قدس یا آموزش‌وپرورش را اجاره کنیم، هزینه برگزاری مسابقات افزایش می‌یابد و تیم‌ها باید هر بازی ۳ میلیون پول بدهند که نمی‌دهند.» این درحالی است که بنا بر اظهارات مدیران باشگاه‌ها، همین حالا هر تیم میزبان بابت هر بازی ۲ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان به هیئت فوتبال می‌دهد.

در اندیشه لغو بازی‌های مردادماه

موضع هیئت فوتبال خراسان‌رضوی در باب انتقادات مطرح‌شده در روز‌های گذشته به برگزاری رقابت‌های فوتبال رده‌های پایه در ساعات گرم تابستانی مشخص است: «درک می‌کنیم. ما هم قبول داریم.» این حرف‌هایی است که محسن حیدری، دبیر هیئت فوتبال استان، در مواجهه با این مسئله می‌زند و وقتی ماجرای آبادان را به او متذکر می‌شویم، می‌گوید: «واقعیت آن است که ما هم این مسئله را درک می‌کنیم و قبول داریم و اصلا اصراری به برگزاری رقابت‌ها در هوای گرم تابستانی نداریم.» وی می‌افزاید: «ما هم استقبال می‌کنیم که بازی‌ها روی زمین‌های مختلف که چمن طبیعی هم دارد، برگزار شود.

الان باشگاه یاران خداداد و پرسپولیس مشهد خودشان دو زمین را برای برگزاری مسابقاتشان به ما معرفی کردند.» حیدری خاطرنشان می‌کند: «هیئت فوتبال به برگزاری مسابقات در این هوای گرم اصراری ندارد، اما تعداد لیگ‌ها و باشگاه‌ها زیاد است و ما فقط زمین تختی را در اختیار داریم و باید در پایان سال تیم‌های منتخب و برتر را به رقابت‌های کشوری معرفی کنیم.» وی تأکید می‌کند: «خود ما امسال گفتیم رقابت‌های لیگ دسته‌اول را برگزار نکنیم، اما تیم‌ها مخالفت کردند. الان هم اگر تیم‌ها موافق باشند، همین فردا رقابت‌ها را تعطیل می‌کنیم.»

تصمیم مهم پیش از بروز فاجعه

با همه این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد هشدار‌های هواشناسی مبنی بر گرم‌ترشدن هوای کشور در مردادماه باید جدی گرفته شود تا فاجعه‌ای مانند اتفاق آبادان برای فوتبال خراسان‌رضوی رخ ندهد. شاید در کوتاه‌مدت تعطیلی مسابقات در گرم‌ترین ماه قرن اولین راه‌حل باشد و در درازمدت تدبیری عملی برای بهسازی زیرساخت‌های فوتبال شهر به‌ویژه اصلاح نور ورزشگاه پیر تختی لازم به‌نظر برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->